Wednesday 24 September 2014

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Περί Ανδρείας ( Γενναιότητος)

Μέση διάθεση ανάμεσα στην δειλία και στην θρασύτητα είναι η ανδρεία κι αυτή είναι η καλύτερη. Τα φοβερά πραγματα της ζωης ειναι προϊόντα του φόβου του καθενός που τα θεωρεί φοβερα, αν για παραδειγμα του φαινονται υπερβολικα φοβερα, τοτε ο φοβος θα ειναι μεγαλος,αν του φαινονται λιγότερο φοβερά τοτε κι φοβος του θα ειναι μικρός. Εκεινα όμως που ειναι φοβερα για τους περισσότερους και φοβερά για την ανθρώπινη φύση τα ονομάζουμε απολυτως φοβερα. Επομενως οι φοβοι του ανδρείου ειναι μεγάλοι και πολλοί. Η ανδρεία ως αρετή ακολουθει πάντα την λογικη και η  λογική επιτάσσει να επιλέξουμε το καλο. Εκείνος που αψηφά τα φοβερά πέρα απο καθε λογική ειναι τρελλός ή θρασύς και μόνο εκείνος που τα αψηφά με κίνητρο το καλό  είναι ανδρείος. Ετσι ο δειλός φοβαται και πράγματα που δεν θα πρεπε, οπως και ο θρασύς αψηφά εκείνα που δεν πρέπει. Μόνο ο ανδρείος κάνει και τα δυο όπως πρέπει και μ αυτη την έννοια βρίσκεται στην μέση, γιατι αψηφά αλλά και φοβάται εκείνα που επιτάσσει η λογική.


Ο ανδρείος αναγνωρίζει τον κίνδυνο εκεί που υπάρχει. Γι αυτό δεν θεωρείται ανδρείος κάποιος που αψηφά τα φοβερά απο άγνοια, όπως για παράδειγμα, αν σε παροξυσμό τρέλλας αψηφά τους κεραυνούς, ούτε κι όταν γνωρίζει σ όλη του την έκταση τον κινδυνο και αφηνεται να παρασυρθει σ'  αυτόν απο ενα είδος λύσσας,οπως οι Κέλτες που έπαιρναν τα όπλα για να βαδισουν ενάντια στα κύματα, κι οπως γενικα η ανδρεία των βαρβαρων που συνοδεύεται απο παραφορά. Καθε αρετη ειναι θεμα επιλογης, δηλαδη η αρετη παρακινεί τον ανθρωπο όσα επιλέγει να τα επιλεγει για καποιο λογο κι αυτος ο λογος ειναι παντοτε το καλο. Ειναι φανερο λοιπον πως και η ανδρεία ως αρετη κανει τον ανθρωπο να αντιμετωπιζει τα φοβερα με κινητρο μόνο το καλό. Ο γενναιος λοιπόν καθοριζεται με βαση τον ανθρωπινο φοβο και το ανθρωπινο θαρρος δηλαδη αν καποιος δείχνει θάρρος εκει που οι περισσότεροι ή όλοι φοβούνται, είναι τοτε γενναιος. Επίσης επειδή το θεωρεί καλο και μπορεί να ενεργεί ετσι ακομα κι αν δεν ειναι κανένας παρων. Δεν πρεπει να χαρακτηρισουμε γενναίο εκείνον που έχει θαρρος χαρη στην πείρα του πχ. Οπως οι επαγγελματιες στρατιωτες γιατι χαρη στην πειρα τους ξερουν οτι σε τουτο τον τοπο ή ή τον χρονο ή κατω απ τις συγκεκριμενες συνθήκες δεν μπορουν να παθουν κακό.

Επισης ούτε, και όσοι δεν εχουν πείρα σχετικά με τις ενδεχομενες συνέπειες, πρεπει να χαρακτηριστουν γενναίοι γιατι ειναι απελευθερωμενοι απο τον φοβο της απειρίας τους. Υπάρχουν κι εκείνοι που θεωρουνται γενναίοι εξ αιτίας των παθών τους πχ. Οι ερωτευμενοι ή οι θρησκευόμενοι(πχ.μαρτυρες αυτοκτονιας). Ούτε αυτους τους λεμε γενναιους. Γιατι αν τους στερήσουμε το παθος τους, παύουν να ειναι γενναίοι.Ουτε ειναι ανδρεία οταν οι ανθρωποι υπομενουν τον κινδυνο απο ντροπη μπροστα στους συμπολίτες τους. Οχι πως η ανδρεία εμφανιζεται σε καποιον χωρίς καθόλου πάθος και ορμή. Αλλά η ορμή πρέπει να προέρχεται απο τη λογική και να κατευθύνεται προς το καλό. Οποιος λοιπόν ωθείται απο λογική ορμή και αντιμετωπίζει τον κίνδυνο για χάρη του καλου, ειναι γενναίος. Δεν σημαινει ομως επειδη δείχνει παθος και ορμη την ωρα της ανδρείας πράξης, ότι ο γενναίος άνθρωπος δεν φοβάται καθόλου. Γιατι δεν είναι γενναίος ενας ανθρωπος που δεν φοβαται τίποτα. Τοτε και οι πέτρες και τα άλλα άψυχα θα ήταν γενναία. Είναι αναγκαίο να αντιμετωπίζει τον κίνδυνο, παρα το ότι νιώθει τον φόβο διαφορετικά, αν τον αντιμετωπίζει χωρίς να νιώθει φόβο, δεν ειναι γενναίος.

Κοινωνικά Δίκτυα

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...