Μια από τις πλέον αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του Εσωτερισμού, αποτελεί ο γνωστός σε όλους Βρετανός Αποκρυφιστής Aleister Crowley (1875 – 1947). Μαύρος Μάγος για πολλούς, ένας από τους σημαντικότερους αποκρυφιστές για άλλους, ο Crowley αναμφισβήτητα άφησε ένα τεράστιο συγγραφικό και πρακτικό έργο επάνω στον αποκρυφισμό, τη φιλοσοφία, την ποίηση, τη μελέτη της Καμπάλα, της τελετουργικής μαγείας, τη μελέτη των ταρώ, την αστρολογία και σε ένα σωρό άλλους ιδιαίτερους τομείς γνώσης. Παράλληλα ήταν μια αντισυμβατική προσωπικότητα, που δεν δίστασε να έρθει σε σύγκρουση με παγιωμένες αντιλήψεις της πουριτανικής βρετανικής κοινωνίας. Κατηγορήθηκε για χρήση ναρκωτικών ουσιών, ομοφυλοφιλία και ρατσιστικές ιδέες, όπως αντισημιτισμό, καθώς και για το ότι εξασκούσε τη Μαύρη Μαγεία, ιδέες που ακόμη και σήμερα, περισσότερα από εξήντα χρόνια μετά το θάνατό του, πιστεύουν αρκετοί άνθρωποι και ανάμεσά τους και μελετητές του Εσωτερισμού.
Η αλήθεια είναι ότι ο Crowley υπήρξε τόσο πολυπράγμων που είναι δύσκολο κανείς να είναι αντικειμενικός, όπως παραδέχονται και οι βιογράφοι του. Εμείς, στη μικρή αυτή βιογραφία του, θα περιοριστούμε κυρίως στο Εσωτερικό του έργο και όχι ιδιαίτερα στις πολλές και αντικρουόμενες πλευρές της ζωής και της σκέψης του.
Νεανικά χρόνια και σπουδές
Γεννήθηκε το 1875 στην Αγγλία, σε μια οικογένεια φανατικών Ευαγγελιστών. Λίγα χρόνια αργότερα πέθανε ο πατέρας του και η σταδιακή αποκόλληση του μικρού Aleister (μέχρι τότε Edward Alexander) από τον Ευαγγελικό χριστιανισμό, έκανε τη μητέρα του να τον αποκαλεί ΅Θηρίο΅, εμπνευσμένη από την Αποκάλυψη. Τον τίτλο αυτό δεν θα τον αποποιηθεί στα επόμενα χρόνια.
Σε ηλικία 20 χρονών πηγαίνει και σπουδάζει Φιλοσοφία και Αγγλική Φιλολογία στο φημισμένο Trinity College. Στα χρόνια του πανεπιστημίου ξεκινά η ομοφυλοφιλική του δραστηριότητα αλλά είναι χρόνια εποικοδομητικά, καθώς τότε έρχεται σε επαφή με τον αποκρυφισμό και τη μαγεία, ενώ κάνει και τα πρώτα του βήματα στη συγγραφή και στην ποίηση. Τότε επίσης γνωρίστηκε με τον Mc Gregor Mathers και ήρθε σε επαφή με το Ερμητικό Τάγμα της Χρυσαυγής και άλλαξε το όνομά του σε Aleister.
Τα επόμενα χρόνια μελέτησε τον αποκρυφισμό όσο λίγοι άλλοι. Συμμετείχε ενεργά και ουσιαστικά στο Τάγμα της Χρυσαυγής και στο Ordo Templi Orientis αλλά τελικά ήρθε σε σύγκρουση με τους δασκάλους του, όπως συχνά συμβαίνει σε τέτοιες προσωπικότητες.
Το Θέλημα
Το 1904 και όσο βρισκόταν στην Αίγυπτο, ο Crowley ισχυρίστηκε ότι ήρθε σε επικοινωνία με τον Αϊβάζ, αντιπρόσωπο του Θεού Ώρου, ο οποίος του αποκάλυψε ότι είχε ξεκινήσει ένας νέος Μαγικός Αιώνας και ότι ήθελαν από εκείνον να γίνει ο Προφήτης του Αιώνα εκείνου. Του υπαγορεύτηκε, λοιπόν, το περίφημο Βιβλίο του Νόμου, με το διάσημο απόσπαμα ΅κάνε ότι θέλεις, αυτό θα είναι ολόκληρος ο Νόμος΅.
Μετά από την εμπειρία αυτή, ο Crowley αφιερώθηκε στο Θέλημα, στο οποίο απέδιδε μια διαφορετική σημασία από εκείνη που κανείς θα καταλάβει από τον παραπάνω αφορισμό. Ο Crowley, σε αντίθεση με όσα ισχυρίζονται αρκετοί για το Θέλημα, δεν εννοούσε την αναρχία του να κάνει κανείς οτιδήποτε του περνάει από το μυαλό αλλά να ευθυγραμμίζει το Θείο Θέλημα με το ατομικό του και αντίστροφα. Διδάσκει πως κανείς πρέπει να έρχεται σε επαφή με τον Άγιο Φύλακα Άγγελο, δηλαδή με τον Ανώτερο Εαυτό, ο οποίος αποκλείεται να έχει διαφορετικό Θέλημα από το Θείο. Επομένως ο καθένας μας, μέσα από τις διαδικασίες που περιγράφονται στην Εσωτερική Γνώση, μπορεί και πρέπει να εγκαταστήσει διαύλους επικοινωνίας με τον Ανώτερο Εαυτό.
Μια παρεξηγημένη προσωπικότητα
Μέσα από το άρθρο αυτό επιθυμώ κι εγώ να εξιλεωθώ δημόσια για τη λανθασμένη εικόνα που είχα σχηματίσει για τον Αποκρυφιστή αυτόν. Με την ευκαιρία αυτή θα μιλήσουμε για ορισμένες προσωπικότητες που, όντας αρκετά μπροστά από την εποχή τους, δεν γίνονταν κατανοητοί και αποφάσιζαν να προσποιηθούν πως είναι κάτι άλλο, προκειμένου να έχουν την ησυχία τους να ασχοληθούν με εκείνα που οι ίδιοι θεωρούσαν σημαντικά. Το ίδιο ακριβώς συνέβη στην περίπτωση Crowley. Δεν ήταν κατανοητός και προσποιήθηκε τη σκοτεινή προσωπικότητα, το Μαύρο Μάγο, το Θηρίο της Αποκάλυψης ώστε να ανέλθει απερίσπαστος στις σφαίρες που αγαπούσε. Τηρουμένων των αναλογιών, θα μπορούσα να παρομοιάσω τέτοιες προσωπικότητες με τους Κατά Χριστόν Σαλούς της χριστιανικής παράδοσης.
Οι προσωπικότητες αυτές έχει παρατηρηθεί πως σπανίως μπορούν να συμβιβαστούν ακόμη και με τους ομοίους τους, για αυτό και συνήθως δεν αντέχουν πολύ να είναι μέλη της ίδιας ομάδας, έστω και αν οι βασικές τους αρχές είναι κοινές. Μεγάλες προσωπικότητες ο Mc Gregor Mathers, η Dion Fortune και ο Aleister Crowley αλλά ο καθένας ακολούθησε το δικό του δρόμο, ταυτόχρονα αποστασιοποιημένος αλλά και εξαιρετικά κοντά στον άλλο, όσο και αν οι βιολογικοί τους δρόμοι δεν διασταυρώθηκαν.
Ο Crowley, μέσα στα πλαίσια της αποστασιοποίησης, ανέπτυξε στα έργα του μια συμβολική γραφή που ήταν δύσκολο να γίνει κατανοητή από τον οποιονδήποτε, παρά μόνο από εκείνους που είχαν την Εσωτερική υποδομή για να τον κατανοήσουν. Τα έργα του, λοιπόν, είναι πολύ δύσκολα και δεν θα τα σύστηνα σε εκείνον που για πρώτη φορά θα ερχόταν σε επαφή με τον Εσωτερισμό. Για εκείνον όμως που έχει κάποια ικανή υποδομή, ο Crowley υπήρξε μια βαθιά ανανεωτική μορφή, μια προσωπικότητα που άφησε τα δικά της ανεξίτηλα στίγματα στην Εσωτερική Αναζήτηση, ένας ερευνητής που αψήφησε τα κοινωνικά και πνευματικά κατεστημένα της εποχής του.