Monday 23 February 2015

Sri Aurobindo - Άνθρωπος: Δούλος ή Ελεύθερος;


Η αποκλειστική επιδίωξη της Γιόγκα από ανθρώπους που απομονώνονται από το κόσμο είτε σωματικά είτε διανοητικά, έχει οδηγήσει στην εσφαλμένη άποψη πως αυτή η επιστήμη είναι κάτι το μυστικό, απόμακρο, εξωπραγματικό. Η μυστικότητα την οποία τηρούν όσον αφορά τις ασκήσεις της Γιόγκα - μια αναγκαία, απαραίτητη μυστικότητα σε πρότερα στάδια της ανθρώπινης εξέλιξης- έχει καταντήσει το λάθος, στερεότυπο.

Οι ασκήσεις τις οποίες ακολουθούν οι άνθρωποι που δημιουργούν μυστικούς κύκλους και περιορίζουν την διδαχή των μυστηρίων, αυστηρά, σε κείνους που έχουν μια ορισμένη προπαρασκευαστική αρμοδιότητα, φέρουν, αναπόφευκτα, τη σφραγίδα, για τον έξω κόσμο, του μυστικισμού. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει τίποτε κρυμμένο, μυστικιστικό ή κρυφό στη Γιόγκα. Η Γιόγκα είναι βασισμένη σε συγκεκριμένους νόμους της ανθρώπινης ψυχολογίας, μια ορισμένη γνώση για την δύναμη του νου πάνω στο σώμα, και του πνεύματος πάνω στο νου, που δεν είναι γενικά γνωστές και έχουν, μέχρι τώρα, θεωρηθεί από εκείνους που τις εξασκούν κρυφά, πολύ βαρυσήμαντες στη συνέπειά τους για να τις αποκαλύψουν, μέχρι ότου κι αφού οι άνθρωποι να έχουν εκπαιδευθεί και να χρησιμοποιήσουν σωστά αυτές τις δυνάμεις.

Έτσι ακριβώς όπως κάποιοι άνθρωποι είχαν ανακαλύψει και δοκιμάσει τις έσχατες πιθανότητες του μεσμερισμού και του υπνωτισμού, αλλά δίσταζαν να τις αποκαλύψουν ελεύθερα στον κόσμο, μήπως η δύναμη του υπνωτισμού κακό-χρησιμοποιηθεί από άγνοια ή δυστροπία ή καταχραστεί από τα ενδιαφέροντα του εγωισμού και του εγκλήματος, έτσι ακριβώς και οι Γιόγκι έχουν περιβάλλει τη γνώση αυτών, των κατά πολύ ανώτερων, δυνάμεων που βρίσκονται μέσα μας, με μια μυστικότητα την οποία σπάζουν μόνον όταν είναι σίγουροι για την πρότερη ηθική και πνευματική εκπαίδευση του νεοφύτου και της φυσικής και ηθικής του ικανότητας στη διαπαιδαγώγηση της Γιόγκα.

Επομένως, έγινε ένας καθιερωμένος νόμος, για μεν τον μαθητή, να τηρεί αυστηρή επιφύλαξη όσον αφορά τις εσωτερικές εμπειρίες του στη Γιόγκα, ενώ για τον αναπτυγμένο Γιόγκι να αποκρύπτει όσο του ήταν δυνατόν, τον εαυτό του. Αυτή η τακτική όμως δεν εμπόδισε την έκδοση διατριβών και εγχειριδίων που είχαν να κάνουν με τις φυσικές, ή τις ηθικές και διανοητικές πλευρές της Γιόγκα. Ούτε επίσης εμπόδισε μεγάλα πνεύματα που κέρδισαν τη Γιόγκα τους, όχι με την συνηθισμένη προσεχτική και επιστημονική μέθοδο, αλλά από την ίδια τους την δύναμη και την ειδική χάρη του Θεού, ούτε τους εμπόδισε να αποκαλύψουν τους εαυτούς τους και την πνευματική τους γνώση στο ανθρώπινο γένος και από σφοδρή αγάπη για την ανθρωπότητα, να μεταδώσουν κάτι τι από την δύναμή τους στον κόσμο.

Τέτοια πνεύματα ήταν οι, Βούδας, Χριστός, Μωάμεθ, Chaitanya, επίσης ο Ραμακρίσνα και Βιβεκανάντα. Εξακολουθεί να υπάρχει η ορθόδοξη άποψη πως οι εμπειρίες της Γιόγκα δεν πρέπει να αποκαλύπτονται στον αμύητο. Αλλά μια νέα εποχή ανατέλλει για εμάς στην οποία οι παλιοί νόμοι πρέπει να τροποποιηθούν.

Ήδη η Δύση αρχίζει να ανακαλύπτει τα μυστικά της Γιόγκα. Μερικοί από τους νόμους της, έχουν αποκαλυφθεί από μόνοι τους αν και αόριστοι και ατελείς στους Ευρωπαίους επιστήμονες, ενώ άλλοι δια μέσω των Πνευματιστών, Χριστιανικής Επιστήμης, τηλεπάθειας και άλλων μοντέρνων μεθόδων, έχουν σχεδόν αποκαλυφθεί τυχαία, λες και οι άνθρωποι ψηλάφιζαν στο σκοτάδι και σκόνταφταν επάνω στις αλήθειες που όμως δεν μπορούσαν να καταλάβουν. Ο καιρός έχει σχεδόν πλησιάσει, που η Ινδία δεν μπορεί να κρατήσει πια το φως για τον εαυτό της μόνο, αλλά να το περιχύσει πάνω σε όλο τον κόσμο. Η Γιόγκα πρέπει να αποκαλυφθεί στον κόσμο διότι χωρίς αυτήν το ανθρώπινο γένος δεν θα μπορέσει να κάνει το επόμενο βήμα στην εξέλιξή του. Η ψυχολογία του ανθρώπινου γένους δεν έχει ακόμη ανακαλυφθεί από την Επιστήμη.

Όλη η δημιουργία είναι βασικά η ίδια, και προχωρεί με όμοιους αν και όχι απαράλλαχτους νόμους. Εάν, επομένως, δούμε στον εξωτερικό υλικό κόσμο πως όλα τα φαινόμενα προχωρούν - και μπορούν να ελαττωθούν - προς μια αιτιολογική ουσία από την οποία γεννήθηκαν, στην οποία κινούνται και στην οποία επιστρέφουν, η ίδια αλήθεια είναι πιθανόν να ισχύει και στον υλικό κόσμο. Η ενότητα του υλικού σύμπαντος έχει αναγνωρισθεί από την ευρωπαϊκή επιστημονική διανόηση, και η ιεραρχία των αθεϊστών και υλιστών στην Γερμανία έχει διακηρύξει το Ekam evadvityam στην ύλη, με τον αέρα της σιγουριάς. Κάνοντας αυτό, απλά, επαναεπιβεβαιώνουν την ανακάλυψη που έχει γίνει από Ινδούς δασκάλους της Γιογκικής επιστήμης χιλιάδες χρόνια πριν.

Αλλά οι Ευρωπαίοι επιστήμονες δεν έχουν ανακαλύψει κάποιες σίγουρες μεθόδους, ανάλογες με αυτές τις μεθόδους που ανακάλυψαν για την έρευνα της ύλης, για να εξερευνήσουν τα ψυχικά φαινόμενα. Μπορούν μόνο να παρατηρούν τις πιο εξωτερικές εκδηλώσεις του νου σε δράση. Αλλά αυτές οι εκδηλώσεις του νου είναι τόσο περιτυλιγμένες στη δράση των εξωτερικών αντικειμένων, και φαίνεται ο νους τόσο εξαρτώμενος από αυτά, που είναι δύσκολο για τον ερευνητή να βρει τα ελατήρια των δράσεων ή όποια ομαλότητα στο τρόπο λειτουργίας τους. Οι Ευρωπαίοι επιστήμονες έχουν επομένως φθάσει στο συμπέρασμα πως πρόξενος αυτών των ψυχικών φαινομένων είναι ένα εξωτερικό διεγερτικό και πως ακόμη, όταν το μυαλό φαίνεται να δρα μόνο του και πάνω στο δικό του υλικό, αυτό γίνεται μόνο και μόνο επειδή συνδέει, συμπλέκει και παραποιεί τις καταγραμμένες εμπειρίες των εξωτερικών αντικειμένων.

Η φύση αυτή καθ' αυτή του νου, σύμφωνα με αυτούς, είναι η δημιουργία παρελθόντων υλικών εμπειριών που μεταδόθηκαν από κληρονομικότητα, με τέτοια εμμονή, που αναπτυχθήκαμε σταθερά από το σημείο του αγροίκου, με εφόδιο αυτό το στοιχειώδες μυαλό, στο πολιτισμένο άνθρωπο του 20ου αιώνα. Σαν φυσικό αποτέλεσμα αυτών των υλιστικών θεωριών, η επιστήμη έχει δυσκολευτεί να ανακαλύψει κάποιο αληθινό ψυχικό κέντρο για τα πολυποίκιλα φαινόμενα του μυαλού και επομένως έχει τοποθετήσει πάνω στον εγκέφαλο, το υλικό όργανο της σκέψης, το μόνο αληθινό κέντρο.

Από τέτοια υλιστική φιλοσοφία έχουν προκύψει ορισμένες θεωρίες πολύ επικίνδυνες για το ηθικό μέλλον του ανθρώπινου γένους. Πρώτον, ο άνθρωπος είναι μια δημιουργία και δούλος της ύλης. Μπορεί να κυριαρχήσει στην ύλη μόνο υπακούοντάς την. Δεύτερον, ο ίδιος ο νους είναι μια μορφή χοντροκομμένης ύλης και μη ανεξάρτητη ή κυρίαρχος επί των αισθήσεων. Τρίτον δεν υπάρχει ελεύθερη βούληση, διότι όλες οι πράξεις προσδιορίζονται από δύο μεγάλες ενέργειες, την κληρονομικότητα και το περιβάλλον. Είμαστε οι δούλοι της φύσης μας και όπου φαίνεται να είμαστε ελεύθεροι από την κυριαρχία τους, (της κληρονομικότητας και του περιβάλλοντος) είναι επειδή είμαστε χειρότεροι δούλοι του περιβάλλοντός μας, και των δυνάμεων που μας περιβάλλουν και μας μεταχειρίζονται.

Είναι αυτές οι θεωρίες, τα ψευδή και επικίνδυνα δόγματα του υλισμού, που τείνουν να ανατρέψουν το μέλλον του ανθρώπου και να εμποδίσουν την εξέλιξή του, αλλά η Γιόγκα, μας δίνει το μέσον να δραπετεύσουμε. Αυτή, σε αντίθεση με την θεωρία του υλισμού, βεβαιώνει την ελευθερία του ανθρώπου από την ύλη και του δίνει ένα μέσον να επιβεβαιώσει αυτή του την ελευθερία. Η πρώτη θεμελιώδης ανακάλυψη του γιόγκι ήταν ένα μέσον, μια μέθοδος, να αναλύσει τις εμπειρίες του νου και της καρδιάς. Με την Γιόγκα μπορεί κάποιος να απομονώσει το νου, να παρατηρήσει τις λειτουργίες του και σαν κάτω από μικροσκόπιο, να διαχωρίσει κάθε λεπτομερή λειτουργία των ποικίλων μελών του εσωτερικού οργάνου, κάθε νοητική και ηθική δυνατότητα, να δοκιμάσει τις απομονωμένες του λειτουργίες, τόσο καλά όσο και τις σχέσεις τους με άλλες λειτουργίες και δυνατότητες και να ιχνηλατήσει προς τα πίσω τις λειτουργίες του νου, σε αδιόρατες και ακόμη πιο αδιόρατες πηγές, μέχρι, όπως και στην υλική ανάλυση, φτάνει σε μια αρχέγονη οντότητα από την οποία όλα προέρχονται, έτσι λοιπόν, η αναλυτική Γιόγκα φθάνει σε μια πρωταρχική πνευματική οντότητα από την οποία το παν προέρχεται.

Είναι, επίσης, ικανή να εντοπίσει και διευκρινίσει το ψυχικό κέντρο στο οποίο όλα τα ψυχικά φαινόμενα συγκεντρώνονται και έτσι να ορίσει τις ρίζες της προσωπικότητας. Σε αυτή την αναλυτική μέθοδο της γιόγκα η πρώτη ανακάλυψη είναι πως ο νους μπορεί ολοσχερώς να απομονώσει τον εαυτό του από εξωτερικά αντικείμενα και να δουλέψει μόνος του και για τον εαυτό του. Αυτό βέβαια, στ' αλήθεια, δεν μας πάει και μακριά διότι αυτό μπορεί να γίνεται επειδή χρησιμοποιεί τα υλικά που έχει ήδη συσσωρεύσει από πρότερες εμπειρίες. Αλλά η επόμενη ανακάλυψη είναι πως, όσο περαιτέρω μετακινεί τον εαυτό του από τα αντικείμενα, τόσο δυναμικότερα, σίγουρα, γοργά, μπορεί ο νους να δουλέψει με ταχύτερη διαφάνεια, με μια νικητήρια και ηγεμονική αφαίρεση (του νου).

Αυτή είναι μια εμπειρία που τείνει να διαψεύσει την επιστημονική θεωρία, πως ο νους μπορεί να ανακαλέσει τις αισθήσεις μέσα του και να τις προκαλέσει να αποδεχθούν μια μάζα φαινομένων τα οποία δεν συνειδητοποιεί όταν είναι απασχολημένος με εξωτερικά φαινόμενα. Η Επιστήμη φυσικά θα διαφωνήσει με αυτές τις ανακαλύψεις και θα τις ονομάσει παραισθήσεις. Η απάντηση είναι πως αυτά τα φαινόμενα είναι συγγενικά μεταξύ τους και σχετίζονται με ομαλούς, απλούς και κατανοητούς νόμους και σχηματίζουν έναν δικό τους κόσμο, ανεξάρτητο από την σκέψη που δρα πάνω στο υλικό κόσμο.

Εδώ η Επιστήμη έχει την πιθανή απάντηση πως αυτός ο υποτιθέμενος κόσμος είναι απλά μια φανταστική αντίδραση στο νου για τον υλικό κόσμο και στη κάθε διαφωνία που προέρχεται από την ακρίβεια και το ανεπάντεχο αυτών των αδιόρατων φαινομένων και της ανεξαρτησίας τους από τη θέλησή μας και τη φαντασία μας, μπορεί πάντα να αντιτίθεται στην θεωρία της ασυνείδητης διανόησης και, υποθέτουμε, ασυνείδητης φαντασίας.

Η τέταρτη ανακάλυψη είναι πως ο νους δεν είναι μόνο ανεξάρτητος της εξωτερικής ύλης, αλλά και κυριαρχεί επάνω της. Μπορεί, όχι μόνο να αποβάλλει και να ελέγξει τα εξωτερικά διεγερτικά, αλλά μπορεί να αψηφήσει τέτοιους, εμφανώς, συμπαντικούς υλικούς νόμους όπως είναι η έλξη της βαρύτητας και να αγνοήσει, να αφήσει στην άκρη, και να μην λάβει υπ' όψιν του, αυτά που λέμε ψυχικούς νόμους, διότι η ύλη είναι ένα προϊόν του νου, και όχι ο νους ένα προϊόν της ύλης.

Αυτή είναι μια αποφασιστική ανακάλυψη της Γιόγκα, η τελική της αντίθεση με τον υλισμό. Ακολουθεί η βασιλική πραγμάτωση, πως υπάρχει μέσα μας μια πηγή άμετρης ενέργειας, άμετρης διάνοιας, άμετρης χαράς πολύ πιο πάνω από την πιθανότητα της αδυναμίας, πολύ πιο πάνω από τη δυνατότητα της άγνοιας, πολύ πιο πάνω από την πιθανότητα της λύπης, την οποία μπορούμε να φέρουμε σε επαφή με τους εαυτούς μας (την ενέργεια) και, κάτω από δυσχερείς αλλά όχι ακατόρθωτες συνθήκες, που από συνήθεια χρησιμοποιούμε ή απολαμβάνουμε.

Αυτό είναι που τα Upanishads ονομάζουν Brahman, και το αρχέγονο Ον από το οποίο όλα τα πράγματα έχουν γεννηθεί, στο οποίο όλα ζουν και στο οποίο όλα επιστρέφουν. Αυτό είναι Θεός, και η κοινωνία (ομιλία, σχέση) μαζί του, είναι ο ανώτερος στόχος της γιόγκα - μια κοινωνία που εργάζεται για γνώση, για έργο, για ευχαρίστηση.

Πηγή: esoterica.gr

Κοινωνικά Δίκτυα

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...